ĆWICZENIA LEWOPÓŁKULOWE - SEKWENCJE, SZEREGI, UKŁADANKI LEWOPÓŁKULOWE
Na zdjęciu widać przykład ćwiczenia lewopółkulowego. Panie, Panowie - oto sekwencja czteroelementowa! Dlaczego jej układanie nazywane jest ćwiczeniem "lewopółkulowym"? Ponieważ doskonali procesy, zachodzące w lewej półkuli: przetwarzanie analityczne, sekwencyjne, postrzeganie linearne. Dlaczego procesy lewopółkulowe są ważne dla rozwoju języka? Bo właśnie te procesy są aktywne w przetwarzaniu informacji językowych. Przy okazji omawiania sekwencji, szeregół i układanek lewopółkulowych, chciałam Wam przedstawić kolejną pakę pomocy, która te procesy stymuluje :)
PO CO SEKWENCJE, SZEREGI, UKŁADANKI LEWOPÓŁKULOWE..?
Sekwencje, szeregi i układanki lewopółkulowe należą do wspomnianych we wstępie "ćwiczeń lewopółkulowych", czy też "zadań usprawniających lewą półkulę". Podkreślają znaczenie reguł, według których porządkowane są elementy, tak, jak to jest w przypadku reguł językowych. W związku z tym, że stymulują procesy niezbędne do uporządkowanego przetwarzania informacji językowych, wskazane jest, by jest wykonywać z dziećmi z grupy ryzyka dysleksji, z dysleksją rozwojową, afazją dziecięcą, opóźnionym rozwojem mowy. Takie ćwiczenia można wykonywać z uwzględnieniem percepcji wzrokowej i słuchowej, skupię się tym razem na WZROKOWEJ części.
W czasie zajęć wykorzystuję różne materiały do ćwiczeń lewopółkulowych. Materiał konkretny jest najłatwiejszy do wykorzystania i przykłady takich ćwiczeń znajdziecie na moim profilu Instagramowym.
W czasie zajęć wykorzystuję różne materiały do ćwiczeń lewopółkulowych. Materiał konkretny jest najłatwiejszy do wykorzystania i przykłady takich ćwiczeń znajdziecie na moim profilu Instagramowym.
SEKWENCJE
Logopedzi nazwą: "sekwencje", nauczyciele wychowania przedszolnego: "rytmy". Uporządkowany od lewej do prawej strony ciąg elementów, ułożony zgodnie z wyznaczoną regułą powtarzalności tworzy sekwencję. Może być dwuelementowa i wtedy kolejno dwa elementy się regularnie powtarzają. Im więcej powtarzających się elementów, tym trudniejsza jest sekwencja. W sekwencjach, jak i w języku, każdy kolejny element jest wynikiem wyznaczonej reguły.
SZEREGI
- czyli uporządkowany ciąg ustawionych obok siebie elementów. Możemy szeregować elementy od najmniejszego do największego, od największego do najmniejszego, od najciemniejszego do najjaśniejszego, od najjaśniejszego do najciemniejszego. W szeregach, jak i w języku, kluczowe jest uporządkowanie - od lewej strony do prawej, bez pomijania żadnego z elementów.
- czyli uporządkowany ciąg ustawionych obok siebie elementów. Możemy szeregować elementy od najmniejszego do największego, od największego do najmniejszego, od najciemniejszego do najjaśniejszego, od najjaśniejszego do najciemniejszego. W szeregach, jak i w języku, kluczowe jest uporządkowanie - od lewej strony do prawej, bez pomijania żadnego z elementów.
UKŁADANKI LEWOPÓŁKULOWE
- do ich ułożenia konieczne jest uruchomienie procesów przetwarzania linearnego - od lewej do prawej, od góry do dołu, porządkuj sekwencyjnie wzory. Uf! A wszystko to w jednym zadaniu :)
MATERIAŁ KONKRETNY, OBRAZKOWY: TEMATYCZNY, ATEMATYCZNY I LITEROWY
MATERIAŁ KONKRETNY - czyli...konkret! Przedmiot, zabawka, akcesorium, tak, jak na zdjęciach z gąbkami. Kiedy chcemy tworzyć zadania z materiałem konkretnym, możemy też sięgnąć po klocki, skarpetki, produkty spożywcze, takie jak: makaron, fasola czy groch. To najłatwiejszy poziom, dlatego też od niego zaczynamy przygodę z ćwiczeniami lewopółulowymi. Kolejny etap to...
MATERIAŁ TEMATYCZNY - zatem obrazki przedstawiające obiekty z otoczenia, postaci, przedmioty: postaci z bajek, zwierzęta, zabawki, meble, ubrania i możemy wymieniać kolejne... Materiał obrazkowy jest trudniejszy do przetworzenia, więc ćwiczenie na nim przychodzi PO materiale konkretnym.
MATERIAŁ LITEROWY - czyli samogłoski, sylaby, wyrazy. To najtrudniejszy etap, dlatego też do niego przechodzimy na końcu.
NAŚLADOWANIE, KONTYNUOWANIE, UZUPEŁNIANIE
NAŚLADOWANIE polega na tym, że należy odtworzyć - czy to daną sekwencję, czy dany szereg. Kluczowe dla naśladowania jest zachowanie kierunku od lewej do prawej, od góry do dołu. Nie jest sztuką wybranie sobie najpierw elemntów, które nam się podobają, a te brzydsze zostawimy na koniec - nie, nie, nie :) Kolejność jest bardzo ważna, więc jej pilnujemy.
KONTYNUOWANIE - czyli odpowiedź na pytanie: "Co będzie następne?". Odkrycie zasady, według której - przykładowo - sekwencja została utworzona jest kluczowym momentem tego zadania. Kiedy ta zasada jest przez dziecko odkryta, możemy przejść do dokładania kolejnych elementów sekwencji.
UZUPEŁNIANIE jest zajtrudniejszym poziomem wtajemniczenia, ponieważ wymaga nie tylko odkrycia zasady, według której utworzono - tym razem - szereg, ale również czego w owym szeregu brakuje. Zwoje płoną! Dlatego też ten etap ćwiczymy najpóźniej :)
>> Zachęcam do lektury posta o tym na blogu Centrum Metody Krakowskiej <<
ZESTAW "ĆWICZENIA LEWOPÓŁKULOWE - SEKWENCJE, SZEREGI, UKŁADANKI LEWOPÓŁKULOWE"
Zestaw zawiera nie tylko mnóstwo obrazków do wykonywania zadań, ale również ramki do samodzielnego uzupełnienia.
Dzięki nim można przejrzyście układać "rozgrzewkowe" ćwiczenia na materiale konkretnym oraz autorskie pomysły z materiałem obrazkowym i literowym. Materiał jest gotowy do jednokrotnego wykorzystania - z nozyczkami i klejem - lub wielokrotnego - pozalaminowaniu i ewentualnym wykorzystaniu rzepów; i w gabinecie, i w klasie, i w domu.
NAŚLADOWANIE - wszystkie karty zawierają ramki z sekwencjami, szergami i układankami lewopółkulowymi do odtworzenia. Jeżeli dziecko jest gotowe na etap kontynuowania - wystarczy dokładać kolejne elementy po prawej stronie. Uzupełnianie możemy z tym materiałem zorganizować, zwyczajnie zakrywając karteczką element, który dziecko powinno podać.
Komentarze
Prześlij komentarz