Motywowatory cz. I
Gratyfikowanie jest nieodłącznym elementem jakiejkolwiek terapii dzieci. Niektórym wystarczy zwykła naklejka na koniec zajęć, ale część bywalców gabinetu logopedycznego wymaga częstszych nagród. Warto przetestować kilka i sprawdzić, który jest najbardziej efektywny. Oto wybrane propozycje:
1. Klamerkowe taśmy
W zalezności od zaplanowanych działań, wybieramy taśmę z większą lub mniejszą liczbą obrazków. Za każde wykonane zadanie - dziecko wybiera klamerkę i umieszcza na kolejnym obrazku. Przy okazji ćwiczymy odpoznawanie obrazków, cyfr, przeliczanie i rączkę.
Przygotowałam 3 przykładowe, które wystarczy wydrukować, wyciąc i zalaminować:
2. Szczypce
"Przed tobą wygłodniała dynia. Za każde wykonane zadanie będziesz mógł ją dokarmić. Tutaj są wacikowe przekąski, a tutaj szczypce, którymi będziesz karmił dynię."
Przy okazji Święta Dyni/Halloween/sezonu na dynie przygotowałam z papierowej torby imitację dyni. Dzieci otrzymywały polecenie i bardzo dobrze się bawiły, kiedy ich nagroda była jednocześnie smakołykiem dla "maskotki".
Ten sposób trenuje przy okazji rękę. Dziecko chwyta szczypce zależnie od swoich możliwości lub...od tego, jak zasugerujecie :) Demonstrując trzymanie przy użyciu trzech palców i zachęcanie do chwytania w ten sam sposób, będziemy doskonalić chwyt trójpalcowy.
Sposób jest o tyle korzystny, że można go modyfikować w zależności od nadchodzących wydarzeń - torbę można przkształcić w zwierzęta, bombki, gwiazdy, serca i inne bałwany.
3. Pochwałozbieracze
Rysopisy tworzą świetne grafiki, a Pochwałozbieracze nie raz już zrobiły furorę podczas zajęć. Zazwyczaj umawiam się z dzieciakami tak, że za każde dobrze wykonane zadanie kolorują jednego zbieracza. Kiedy pokolorują wszystkie - wybiera grę, w którą zagramy lub dostaje jakąś naprawdę czadową naklejkę. Plus jest taki, że jednocześnie dziecko dostaje bezpośrednie wzmocnienie, a jednocześnie "duża" nagroda jest nieco odroczona.
Ponadto, samo kolorowanie można w pewien sposób kierunkować:
- wskazujemy kolor kredki, który ma być użyty
- opisujemy Pochwałozbieracza do pokolorowania; dziecko powinno rozpoznać, którego mamy na myśli
- polecamy kontur obrysować mazakiem, a środek kolorować kredką
- przygotowujemy drobne naklejki lub samoprzylepne cekinki, które należy odlepić (co niejednokrotnie jest wyzwaniem!), a następnie przyozdobić wybranego Pochwałozbieracza.
Inne materiały tej autorki znajdziecie na stronach:
www.facebook.com/rysopisysketchnoting
www.rysopisy.eduzabawy.com
www.instagram.com/rysopisy/
RYSOPISY - Gry, zabawy, pomoce naukowe i inne rysunki Eweliny Protasewicz, pedagoga i logopedki nominowanej do tytułu Dziewczyny Roku Glamour 2017. Oprócz kreatywnych pomocy naukowych dla dzieci, rodziców i nauczycieli Ewelina ilustruje książki, spotkania autorskie, szkolenia oraz konferencje dla dużych i małych, a także nagrywa filmy rysunkowe.
Genialne, kreatywne i dające nie tylko motywację ale i misję.
OdpowiedzUsuń