PODSTAWKA PO JAJKACH I FILCOWE POMPONY DO ZABAW SPECJALNYCH
Dziś bardzo... lewopółkulowo :) Nie zabraknie jednak usprawniania ręki - zwłaszcza chwytu szczypcowego - czy ćwiczeń oddechowych. A wszystko przy pomocy bardzo skromnego zestawu! W terapii lubię wykorzystywać przedmioty codziennego użytku - tak też się stało i tym razem.
Zaczynamy od podstawowego wyposażenia. Możemy go wzbogacić o spinacz/klamerkę oraz piłeczkę ping-pongową, o czym za momencik.
Pomponiki możemy układać po prostu palcami, ale skorzystajmy z okazji do jednoczesnej pracy nad innymi sprawnościami. Na przykład ręki!
1. Dotychczas nie korzystałam z klamerek w takiej formie, więc dzieciakom bardzo się podoba takie zastosowanie tego narzędzia.
2. Wciąganie przez słomkę jest atrakcyjne przede wszystkim dla tych, którzy mają tę umiejętność doskonale opanowaną. Odradzam nakładanie tego wysiłku na dzieci z trudnościami w tym zakresie - zamiast skupić się na ćwiczeniach związanych z odpowiednim układaniem pomponów, będą się jedynie koncentrowały na swoich (niekoniecznie zwieńczonych sukcesem) próbach.
3. Przekładanie drewnianymi szczypcami jest już dobrze znana moim dzieciaczkom, więc wynalazłam metalowe! Sprawdzają się równie dobrze, zwłaszcza, że są nieco mniejsze.
Proponujemy sami jeden sposób lub dajemy wybór dziecku. Wolę tę drugą opcję, bo zawsze dodatkowo motywuje dziecko do wypowiedzi :)
Dopasowanie może się odbywać na zasadzie sekwencji lub podawania pojedynczych pomponów. Przy okazji ćwiczymy nazywanie kolorów, różnicowanie określeń: duży-mały i tych gradualnych: mniejszy-większy.
Część dzieci woli nazywać pompony "piłeczkami", więc warto się upewnić, któa forma jest ciekawsza w przypadku każdego dziecka :)
Szeregowanie w wersji pomponikowej można zorganizować, ale w bardzo uproszczonej wersji. Zazwyczaj w typowych zestawach są 3 rozmiary, dlatego też osiągalne są jedynie 3-elementowe szeregi. Zawsze to jednak doskonalenie rozumienia "od najmniejszej do największej" i "od największej do najmniejszej" :)
Orientacja przestrzenna i rozumienie wyrażeń przyimkowych to dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy nie lada gratka! Jeżeli pojawiają się trudności z układaniem w tej płaszczyźnie, można spróbować układać piłeczki względem wytłoczki - schować je POD wytłoczkę, utrzymać NAD (w powietrzu), położyć OBOK. Kiedy taka forma będzie opanowana, warto spróbować tę pokazaną na zdjęciach.
Kolejną ćwiczoną sprawnością będzie sekwencjonowanie. Zaczynamy od powtórzenia identycznej, a w następnej kolejności - kontynuowania. Podniesiemy trudność, "wyjeżdżając" za wytłoczkę. Mając więcej pomponików w sekwencji, możemy wejść na kolejny poziom zaawansowania, czuli uzupełnianie. Najpierw tworzymy sekwencję, następnie wyciągamy wybrane elementy, a dziecko ma za zadanie odpowiednio wypełnić luki.
Bonus w postaci zabawy oddechowej - dążymy do spotkania się 2 piłeczek ping-pongowych lub piłeczki z pomponikiem!
Komentarze
Prześlij komentarz