PAMIĘĆ SYMULTANICZNA - co to i jak ćwiczyć?
"Pamięć jest nierozerwalnie spleciona z uwagą i użyciem systemu językowego. Można oczywiście zapamiętywać bez słów, ale w rozwoju myśli ludzkiej to właśnie język pełni ważną rolę w procesie przywoływania z pamięci" - tymi słowy prof. Cieszyńska podkreśla, jak ważne jest stymulowanie pamięci. Rodzaje pamięci są różne, w zależności od kryterium, jakie przyjmiemy. Zajmijmy się tym razem pamięcią symultaniczną oraz sekwencyjną.
Kilka zasad dotyczy ćwiczeń zarówno pamięci symultanicznej, jak i sekwencyjnej:
- zadania powinny być wykonywane ręką dominującą
- pamiętamy o zachowaniu kierunku od lewej do prawej
- zachęcamy do samodzielnego nazywania obrazków/kształtów/kolorów, jakie układamy
- stopniowo zwiększamu liczbę zapamiętywanych elementów - stopniujemy poziom trudności tak, by ćwiczenie z jednej strony nie przerastało zupełnie możliwości dziecka, a z drugiej strony, by rozwijało już posiadane umiejętności
- warto zmieniać się rolami - raz dorosły układa zestaw do zapamiętania dla dziecka, a raz odwrotnie - to dziecko staje się "nauczycielem"; znacząco podwyższa to atrakcyjność ćwiczenia i poziom zmotywowania dziecka do pracy :)
STYMULOWANIE PAMIĘCI SYMULTANICZNEJ
Pamięć symultaniczna, inaczej nazywana globalną, związana z funkcjonowaniem prawej półkuli mózgu, odpowiada za zapamiętywanie zestawów informacji.
Kluczowe w ćwiczeniach pamięci symultanicznej jest prezentowanie i zakrywanie elementów do zapamiętania JEDNOCZEŚNIE.
- Dziecko i dorosły otrzymują po identycznym zestawie obrazków - na przykłąd z gry typu memory.
- "Na raz" pokazujemy 2 obrazki.
- Odczekujemy 3 sekundy.
- "Na raz" zakrywamy/odwracamy obrazki.
- Dziecko układa pod zakrytymi/odwróconymi obrazkami indentyczny zestaw (pamiętamy o kolejności od strony lewej).
- Sprawdzamy, czy wszystko się zgadza.
Zaczynamy od kolorowych obrazków konkretnych. Następnie układamy czarno-białe obrazki konkretne. Póżniej wykorzystujemy obrazki symboliczne.
Możemy zastosować również inne materiały, np. kolorowe pompony:
Prezentujemy pompony i czekamy 3 sekundy:
JEDNOCZEŚNIE je zakrywamy:
Dziecko układa pod kubkami taki zestaw, jaki zapamiętało:
Sprawdzamy, czy się zgadza :)
Komentarze
Prześlij komentarz