PAMIĘĆ SYMULTANICZNA - co to i jak ćwiczyć?


"Pamięć jest nierozerwalnie spleciona z uwagą i użyciem systemu językowego. Można oczywiście zapamiętywać bez słów, ale w rozwoju myśli ludzkiej to właśnie język pełni ważną rolę w procesie przywoływania z pamięci" - tymi słowy prof. Cieszyńska podkreśla, jak ważne jest stymulowanie pamięci. Rodzaje pamięci są różne, w zależności od kryterium, jakie przyjmiemy. Zajmijmy się tym razem pamięcią symultaniczną oraz sekwencyjną. 



Kilka zasad dotyczy ćwiczeń zarówno pamięci symultanicznej, jak i sekwencyjnej:
  • zadania powinny być wykonywane ręką dominującą
  • pamiętamy o zachowaniu kierunku od lewej do prawej
  • zachęcamy do samodzielnego nazywania obrazków/kształtów/kolorów, jakie układamy
  • stopniowo zwiększamu liczbę zapamiętywanych elementów - stopniujemy poziom trudności tak, by ćwiczenie z jednej strony nie przerastało zupełnie możliwości dziecka, a z drugiej strony, by rozwijało już posiadane umiejętności
  • warto zmieniać się rolami - raz dorosły układa zestaw do zapamiętania dla dziecka, a raz odwrotnie - to dziecko staje się "nauczycielem"; znacząco podwyższa to atrakcyjność ćwiczenia i poziom zmotywowania dziecka do pracy :)

STYMULOWANIE PAMIĘCI SYMULTANICZNEJ

Pamięć symultaniczna, inaczej nazywana globalną, związana z funkcjonowaniem prawej półkuli mózgu, odpowiada za zapamiętywanie zestawów informacji.
Kluczowe w ćwiczeniach pamięci symultanicznej jest prezentowanie i zakrywanie elementów do zapamiętania JEDNOCZEŚNIE.
  1. Dziecko i dorosły otrzymują po identycznym zestawie obrazków - na przykłąd z gry typu memory. 
  2. "Na raz" pokazujemy 2 obrazki.
  3. Odczekujemy 3 sekundy.
  4. "Na raz" zakrywamy/odwracamy obrazki.
  5. Dziecko układa pod zakrytymi/odwróconymi obrazkami indentyczny zestaw (pamiętamy o kolejności od strony lewej). 
  6. Sprawdzamy, czy wszystko się zgadza.

Zaczynamy od kolorowych obrazków konkretnych. Następnie układamy czarno-białe obrazki konkretne. Póżniej wykorzystujemy obrazki symboliczne.

Możemy zastosować również inne materiały, np. kolorowe pompony:
Prezentujemy pompony i czekamy 3 sekundy:

JEDNOCZEŚNIE je zakrywamy:

Dziecko układa pod kubkami taki zestaw, jaki zapamiętało:

Sprawdzamy, czy się zgadza :)


DO ZROBIENIA? :)

Komentarze