POMYSŁY NA GUMKI I GUMECZKI
PAMIĘĆ SEKWENCYJNA I SYMULTANICZNA
Do ćwiczeń pamięci z gumeczkami potrzebowałam dodatkowo kubeczków, którymi zakrywam obiekty do zapamiętania. W zależności od tego, jakie są możliwości dziecka - korzystamy z dwóch, trzech, pięciu kubeczków - i stopniowo staramy się zwiększać liczbę chowanych elementów.
PAMIĘĆ SYMULTANICZNA
- ta "globalna", prawopółkulowa, kiedy zapamiętujemy elementy "na raz".
Prezentujemy dziecku 3 gumeczki, ono ma za zadanie zapamiętać ich nazwy. Spektakularnie "mieszamy" gumeczki w kubku - pytamy: "Co jest w kubku?"
PAMIĘĆ SEKWENCYJNA
- lewopółkulowa, kiedy zapamiętujemy elementy "po kolei".
- ta "globalna", prawopółkulowa, kiedy zapamiętujemy elementy "na raz".
Prezentujemy dziecku 3 gumeczki, ono ma za zadanie zapamiętać ich nazwy. Spektakularnie "mieszamy" gumeczki w kubku - pytamy: "Co jest w kubku?"
PAMIĘĆ SEKWENCYJNA
- lewopółkulowa, kiedy zapamiętujemy elementy "po kolei".
Przygotowujemy kubki i gumki, ale prezentujemy je pojedynczo. Kładziemy pierwszą gumeczkę - nazywamy - zakrywamy. Kładziemy kolejną gumeczkę - nazywamy - zakrywamy. Kładziemy następną - nazywamy - zakrywamy. "Co schowaliśmy pod kubeczkami?"
Bardzo ważna w tym zadaniu jest kolejność. Kluczowy jest kierunek od lewej do prawej, więc dziecko ma za zadanie podać nazwy kolejno, począwszy od pierwszej (z lewej strony):
Bardzo ważna w tym zadaniu jest kolejność. Kluczowy jest kierunek od lewej do prawej, więc dziecko ma za zadanie podać nazwy kolejno, począwszy od pierwszej (z lewej strony):
ULUBIONA CZĘŚĆ DZIECIAKÓW: "Teraz ty mi zadaj taką zagadkę! Nazywaj i zakrywaj, a ja spróbuję zapamiętać". Znakomita większość dzieci jest zachwycona takim obrotem spraw :)
NAUKA CZYTANIA + PROGRAMOWANIE JĘZYKA
Do gumek możemy dopasowywać nazwy - wtedy będziemy czytać globalnie.
Gumeczki mogą również stanowić uzupełnienie zapisu - wówczas dodatkowo programujemy język, ponieważ dokończenie zdania wymaga odpowiedniej odmiany nazwy gumeczki:
Wyraźne emocje na twarzy mogą nam pomóc w odpowiedzi na pytania, wymagające stosowania form dopełniaczowych:
CZEGO nie lubi ten pan?
Dopełniacz może być również ćwiczony w zabawie typu: "Jest... Nie ma...".
Początkowo pokazujemy wybraną gumeczkę, mówiąc:
"Jest autko..." Wrzuciwszy do kubka, mówimy: "O! Nie ma autka!
Jest ananas... O! Nie ma ananasa!"
. Analogicznie do tego przykładu bawimy się z innymi gumeczkami - raz dorosły wrzuca, a raz dziecko. Przy tej okazji doskonalimy naprzemienność ról :)
"Jest autko..." Wrzuciwszy do kubka, mówimy: "O! Nie ma autka!
Jest ananas... O! Nie ma ananasa!"
. Analogicznie do tego przykładu bawimy się z innymi gumeczkami - raz dorosły wrzuca, a raz dziecko. Przy tej okazji doskonalimy naprzemienność ról :)
KATEGORIE + ANALOGIE
Zaczynamy od dzielenia na kategorie do przezroczystych pojemników. Z czasem jednak możemy nieco utrudniać i moją propozycją jest układanie elementów zbioru na "wieżach". Ważną zasadą jest to, że na początku tylko dzielimy gumki na kategorie, ale nazw kategorii nie podajemy! Dopiero na końcu dziecko ma za zadanie nazwać kategorie, które powstały. Dla przykładu: JEDZENIE i POJAZDY:
Możemy kategoryzować wedug: koloru, kształtu, sylaby początkowej... Rozwiązań jest wiele :)
Możemy kategoryzować wedug: koloru, kształtu, sylaby początkowej... Rozwiązań jest wiele :)
"Wyszukiwanie zasady" jest również częścią ćwiczeń myślenia przez analogię. Dopasowujemy pojazd do pojazdu, owoc do owocu... pojazd powietrzny do powietrznego, lądowy do lądowego, wodny do wodnego... Lub - jak na zdjęciu - kolor do koloru:
NASTĘPSTWO CZASOWE
Gumeczki mogą również symbolizować następstwo wydarzeń. Pierwszą wersję możemy zaprezentować dziecku, a kolejną ono tworzy samo. Bardzo ważny jest kierunek: od lewej do prawej. Najpierw działo się to, co po jest ułożone po lewej stronie, a następnie kierujemy się w prawo, do kolejnych "wydarzeń".
Dla przykładu: "Co robił pies Pluto?"
Dla przykładu: "Co robił pies Pluto?"
Pies Pluto najpierw widział wywrotkę (układamy psa nad wywrotką), potem samochód osobowy (ustawiamy Pluta nad osobówką), a na końcu lecący wysoko samolot (ustawiamy psa nad gumeczką samolotu).
ĆWICZENIE ROZUMIENIA MOWY
Z ustawionych obok siebie gumeczek, polecamy wybrać jedną i ułożyć ją na kubku.
Możemy ponumerować kubki, wtedy nie tylko wskazujemy, CO chwycić, ale również GDZIE DOKŁADNIE położyć. Zaczynamy więc od: "Położ na kubku loda na patyku", a następnie wskazujemy: "Połóż na trzecim kubku rakietę".
ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE
To już propozycja na zakończenie. Kluczowa jest nasza wyobraźnia, w zależności od tego, jaką głoskę obecnie "przerabiamy". Jedna gumeczka bowiem może nam pomóc utrwalać różne głoski, np. AUTO może być również WYŚCIGÓWKĄ, OSOBÓWKĄ czy konkretną MARKĄ - a tych jest co nie miara, więc jest w czym wybierać. ŻAGLÓWKA może funkcjonować pod nazwami: ŁODŹ, ŁÓDKA, STATEK, ŻAGLOWIEC...
LODY
Komentarze
Prześlij komentarz