PIERZE PO KRAKOWSKU


Kolorowe piórka - jedna pomoc, wiele możliwości! Chciałam się z Wami podzielić kilkoma sposobami, w jakie można ćwiczyć przy użyciu głównie zestaw różnobarwnych piór: kodowanie sylabkowe, symultaniczno-sekwencyjną naukę czytania, programowanie języka, sprawność manualną, sekwencje wzrokowe, układanki lewopółkulowe i kategoryzacje.


KATEGORYZACJA

Zabawę zaczynamy od klasycznego ćwiczenia kategoryzacji - dzielimy według koloru. Nie tylko usprawniamy tę umiejętność, ale również porządkujemy pióra do kolejnych zadań :)



SEKWENCJE

W zależności od poziomu zaawansowania dziecka, proponujemy kolejno:

naśladowanie sekwencji


kontynuowanie sekwencji


uzupełnianie sekwencji
Naśladowanie jest najprostszą wersją ćwiczenia. Pamiętamy, by układać od lewej po prawej. Kolejnym etapem jest kontynuowanie. Stopniujemy trudność, zaczynając od dwóch elementów (w tym przypadku - kolorów). Następnie modyfikujemy ustawienie i liczby proponowanych części sekwencji. Najtrudniej dzieciom jest uzupełniać brakujące elementy sekwencji, dlatego tę wersję proponujemy na końcu.


UKŁADANKI LEWOPÓŁKULOWE

Na zdjęciach przykłady gotowych układanek. Zaczynamy od tego, że tworzymy jeden kształt (u mnie - figury geometryczne), a dziecko stara się ułożyć takie samo. Na początku możemy zacząć od jednego koloru piór, ale z czasem... kombinujemy :)


PAMIĘĆ SYMULTANICZNA

Ćwiczenia pamięci sekwencyjnej byłyby możliwe, jeżeli przygotujemy sobie po kilka kartoników/kartek, którymi będziemy kolejno zakrywać piórka. Na zdjęciach jednak przykład zestawu do usprawniania pamięci symultanicznej. Układamy - zakrywamy - dziecko próbuje ułożyć ten sam zestaw.

 

 SPRAWNOŚĆ MANUALNA

To kształtowania chwytu trójpalcowego i planowania motorycznego możemy wykorzystać:

piórka z kawałkiem styropianu - wciskając pióra do styropianu możemy jednocześnie tworzyć sekwencje 

tacę z kaszą/cukrem/innym sypkim materiałem - wykorzystujemy do rysowania, kreślenia, przepisywania...


PROGRAMOWANIE JĘZYKA

Kolorowe piórka z połączeniu z ilustracjami świetnie się sprawdzają do budowania systemu językowego, poszczególnych form gramatycznych. Na początek - stworek znany z INSTAGRAMOWEGO ĆWICZENIA ODDECHOWEGO

Na potrzeby ćwiczenia stworka nazywamy PAMO.

PAMO MYŚLI O... PIÓRKU/PIÓRKACH.

 PAMO MYŚLI O NIEBIESKIM, GRANATOWYM, POMARAŃCZOWYM PIÓRKU.

PAMO MYŚLI O POMPONIE. PAMO MA (ZIELONE) PIÓRO. 

PAMO MA (CZERWONE) PIÓRO. PAMO MYŚLI O (BIAŁYCH POMPONACH).

 MIŚ SIEDZI NA PIÓRKU/PIÓRKACH.

 MIŚ PATRZY NA PIÓRO.
  

KODOWANIE SYLABOWE+ SYMULTANICZNO-SEKWENCYJNA NAUKA CZYTANIA
Zadanie w dwu wersjach. Początek ten sam - jeden kolor = jedna sylaba. 


 Wersja pierwsza: podajemy dziecku zdanie do przeczytania i właściwego ułożenia piórek



Wersja druga - dorosły układa piórka, dziecko próbuje znaleźć pasujące zdanie lub zapisuje odpowiednie sylaby.


Oto i zdania, które zdołałam wymyślić z tych sylabek:

Wszystko :) Macie swoje pomysły na piórka?

Kolorowego tygodnia!

Komentarze