PIERZE PO KRAKOWSKU
Kolorowe piórka - jedna pomoc, wiele możliwości! Chciałam się z Wami podzielić kilkoma sposobami, w jakie można ćwiczyć przy użyciu głównie zestaw różnobarwnych piór: kodowanie sylabkowe, symultaniczno-sekwencyjną naukę czytania, programowanie języka, sprawność manualną, sekwencje wzrokowe, układanki lewopółkulowe i kategoryzacje.
KATEGORYZACJA
Zabawę zaczynamy od klasycznego ćwiczenia kategoryzacji - dzielimy według koloru. Nie tylko usprawniamy tę umiejętność, ale również porządkujemy pióra do kolejnych zadań :)
SEKWENCJE
W zależności od poziomu zaawansowania dziecka, proponujemy kolejno:
kontynuowanie sekwencji
uzupełnianie sekwencji
Naśladowanie jest najprostszą wersją ćwiczenia. Pamiętamy, by układać od lewej po prawej. Kolejnym etapem jest kontynuowanie. Stopniujemy trudność, zaczynając od dwóch elementów (w tym przypadku - kolorów). Następnie modyfikujemy ustawienie i liczby proponowanych części sekwencji. Najtrudniej dzieciom jest uzupełniać brakujące elementy sekwencji, dlatego tę wersję proponujemy na końcu.
Naśladowanie jest najprostszą wersją ćwiczenia. Pamiętamy, by układać od lewej po prawej. Kolejnym etapem jest kontynuowanie. Stopniujemy trudność, zaczynając od dwóch elementów (w tym przypadku - kolorów). Następnie modyfikujemy ustawienie i liczby proponowanych części sekwencji. Najtrudniej dzieciom jest uzupełniać brakujące elementy sekwencji, dlatego tę wersję proponujemy na końcu.
UKŁADANKI LEWOPÓŁKULOWE
Na zdjęciach przykłady gotowych układanek. Zaczynamy od tego, że tworzymy jeden kształt (u mnie - figury geometryczne), a dziecko stara się ułożyć takie samo. Na początku możemy zacząć od jednego koloru piór, ale z czasem... kombinujemy :)
PAMIĘĆ SYMULTANICZNA
Ćwiczenia pamięci sekwencyjnej byłyby możliwe, jeżeli przygotujemy sobie po kilka kartoników/kartek, którymi będziemy kolejno zakrywać piórka. Na zdjęciach jednak przykład zestawu do usprawniania pamięci symultanicznej. Układamy - zakrywamy - dziecko próbuje ułożyć ten sam zestaw.
SPRAWNOŚĆ MANUALNA
To kształtowania chwytu trójpalcowego i planowania motorycznego możemy wykorzystać:
piórka z kawałkiem styropianu - wciskając pióra do styropianu możemy jednocześnie tworzyć sekwencje
tacę z kaszą/cukrem/innym sypkim materiałem - wykorzystujemy do rysowania, kreślenia, przepisywania...
PROGRAMOWANIE JĘZYKA
Kolorowe piórka z połączeniu z ilustracjami świetnie się sprawdzają do budowania systemu językowego, poszczególnych form gramatycznych. Na początek - stworek znany z INSTAGRAMOWEGO ĆWICZENIA ODDECHOWEGO
Na potrzeby ćwiczenia stworka nazywamy PAMO.
PAMO MYŚLI O... PIÓRKU/PIÓRKACH.
PAMO MYŚLI O NIEBIESKIM, GRANATOWYM, POMARAŃCZOWYM PIÓRKU.
PAMO MYŚLI O POMPONIE. PAMO MA (ZIELONE) PIÓRO.
PAMO MA (CZERWONE) PIÓRO. PAMO MYŚLI O (BIAŁYCH POMPONACH).
MIŚ SIEDZI NA PIÓRKU/PIÓRKACH.
MIŚ PATRZY NA PIÓRO.
KODOWANIE SYLABOWE+ SYMULTANICZNO-SEKWENCYJNA NAUKA CZYTANIA
Zadanie w dwu wersjach. Początek ten sam - jeden kolor = jedna sylaba.
Wersja pierwsza: podajemy dziecku zdanie do przeczytania i właściwego ułożenia piórek
Wersja druga - dorosły układa piórka, dziecko próbuje znaleźć pasujące zdanie lub zapisuje odpowiednie sylaby.
Oto i zdania, które zdołałam wymyślić z tych sylabek:
Wszystko :) Macie swoje pomysły na piórka?
Komentarze
Prześlij komentarz