WYRAZY W KORKACH UKRYTE
Kto czytał poprzedni post, ten wie, skąd się wziął bałwanek :) Włączyłam go w wersji "sylabkowej" do ćwiczeń czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną, fleksji, programowania języka, tworzenia form narracyjnych i nie tylko! Przygotowanie korków było nieskomplikowane: wyciąć kółka ze sztywnego papieru, dostosować ich rozmiar do rozmiarów korków, wpisać sylabki i narysować obrazki-symbole. Do dzieła więc!
BAŁWANKI
Wydrukowane bałwanki wycięłam i przygotowałam z nich tzw. "połówki". Na potrzeby zadania wpisałam w nie sylaby, z których powstają czasowniki, ale równie dobrze można przygotować rzeczowniki, w zalezności od tego, jakie paradygmaty dziecko już opanowało.
ZNAJDŹ TE SAME
Jeżeli już ułożyliśmy słowa z bałwanków, czas na poszukiwania wśród rozsypanki korków. Dziecko ma za zadanie znaleźć te, których potrzebujemy do odwzorowania słowa zapisanego na bałwanku.
SYLABKI
Jeżeli ćwiczymy wybrane paradygmaty, to według nich tworzymy kolejne koreczki. Możemy przy tej okazji nie tylko doskonalić czytanie, ale również funkcje fonologiczne, tworzenie nazw rozpoczynających/kończących się wskazaną sylabką, ćwiczyć różnicowanie opozycji dźwięczna-bezdźwięczna... Co tylko wpadnie do głowy :)
NARRACJA
Zapewne część z Was już wykorzystywała StoryCubes do terapii, ten pomysł jest analogiczny. Zrobiłam, co mogłam, by odwzorować symbole: PARASOLA, BAŁWANKA, DOMU, SANEK (tak, to miały być sanki :D), KORONY, AUTA, ŚNIEGU, MUZYKI/PIOSENKI.
Najpierw demonstrujemy zasadę dziecku, wybierając 3 symbole. Opowiadamy historyjkę, wskazując palcem, do którego obrazka dany fragment wypowiedzi się odnosi.
Pamiętamy, by korki wybierała ręka dominująca. Układamy zawsze od lewej do prawej.
Dla wskazanych symboli: ŚNIEGU, SANEK, BAŁWANA, historyjka może być następująca:
Pewnej nocy spado bardzo dużo śniegu. Dzieci poszły więc na sanki i ulepiły małego bałwanka.
Pamiętamy o dostosowaniu treści do możliwości dziecka :)
Kolejną opowiastkę dziecko tworzy samo:
DOKOŃCZ ZDANIE
Inną zabawą, pobudzającą dzieci do tworzenia dłuższych wypowiedzi i myślenia logicznego jest uzupełnianie zdań. Jeden z korków jest wyjątkowy i zawiera wyraz do globalnego odczytania: JEST. Dziecko zatem wybiera obrazek i próbuje opisać, jaki jest: PARASOL, DOM czy BAŁWAN.
MIESZAMY
Jeżeli zbierzemy wszystkie korki i części bałwanków do jednego zestawu, możemy tworzyć zdania, które nie tylko pozwolą rozwijać czytanie, ale również stosowanie właściwych odmian rzeczowników przez przypadki. W zależności od tego, na ćwiczeniu jakiej sprawności nam bardziej zależy, polecenie może dotyczyć ułożenia zdania "ze słuchu" albo odwzorowania zapisanego przez nas zdania.
ĆWICZENIE ODDECHOWE
Niektórym wzorek ten jest już znany - proponowałam go do dmuchania na plastikowy kieliszek w INSTAGRAMOWYM POŚCIE. Zasada jest prosta: dmuchaj na korek tak, jak pokazuje linia. Jeżeli pokombinujemy, utworzymy sensowne wyrazy, jak w przykłądzie: DAJE MATY.
Sanki bardzo ładne, alternatywnie mogą służyć jakjako karabin MP40.
OdpowiedzUsuń