WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY



Usprawnianie rozwoju mowy dzieci w wieku wczesnodziecięcym nie może się ograniczać do zabawy z obrazkami. Z drugiej jednak strony, bywamy ograniczeni przestrzenią i dostępem do pomocy. Dlatego też, zainspirowana rozwiązaniami pedagogiki Montessori, przygotowałam kilka pomysłów na wykorzystanie akcesoriów kuchennych.



PODKŁADKA, TALERZ, ŁYŻECZKA, KUBEK


 Do pierwszego zadania obróciłam podkładkę kuchenną na stronę bez wzorków i markerem obrysowałam wykorzystywane elementy. Dziecko dopasowuje naczynia/sztućce do kształtu. Określamy, do czego to służy - do picia? do jedzenia? 
Nazywamy czynność - Popatrz, pani je? Pani pije?
Pobudzamy zdolności poznawcze - Co pani pije? Mleko? Czy to mleko? Nie! To woda :)


CZYTANIE. POWTARZANIE

Przygotowałam kartoniki z napisami. Zaczynamy od dopasowania identycznych.


Następnie dokładami nazwy wykonawców czynności. Możemy to poprzeć ilustracją - wyborem, na którym z obrazków się to dzieje. Proponuję jednak wykorzystać zabawki, zwłaszcza dla najmłodszych:


Tutaj Strażak SAM, ale świetnie się też sprawdzą: LALA, MIŚ, BOBO oraz inne, znane dziecku, pluszaki. Część dzieci być może już odczytuje te nazwy globalnie... :)


PODKŁADKA, TACA, DZBANEK. MISKA, GĄBKA

 Kolejna zabawa powstała z potrzeby utrwalania wypowiedzi dwuwyrazowej. LEJE - dla odmiany, obok MA, JE, PIJE, DAJE - wykorzystaliśmy w kilku wariantach. Pierwszy polegał na przelewaniu wody z dzbanka do miski.
Co pani robi? - Leje! Pani leje. Kto teraz leje? Maja? Maja leje?
I powolutku, sukcesywanie powtarzamy w różnych kontekstach - tak, by powtórzeń było dużo, a przy tym, by się nie znudziły... :)

Ojej, wylało się! Tu jest gąbka. Wytrzemy gąbką. O, już sucho! Nie ma wody. Nie ma!


KUBEK, BUTELKA, GĄBKA

 Na tacę kładziemy teraz butelkę wody z kubkiem i gąbką - na wszelki wypadek :) Pomagamy otworzyć wodę, a kubek jest w formie słoika. Jeżeli bardzo delikatnie zakręcimy, to 2,5-latek zdoła otworzyć sam! Analogicznie do dzbanka z miską - pani leje, dziecko leje, a mama? Mama też leje!

CZYTANIE. POWTARZANIE

 Na koniec utrwalamy poprzez kartoniki z napisami. Powtarzamy kub czytamy. Z dodatkiem w postaci zabawki lub (ostatecznie) obrazka - lub bez :)


JESTEM CIEKAWA, CZY SIĘ PRZYDAŁO :)

 



Komentarze