SENSORYCZNIE W TERAPII LOGOPEDYCZNEJ
Metoda Montessori ma specjalne miejsce w moim sercu od początkowych semestrów na studiach. Zapewnienie uporządkowanego otoczenia, poznawanie świata poprzez wiele zmysłów, uczenie przez działanie, stawianie w centrum dziecka i dostosowanie wszelkich działań do jego indywidualnego rytmu - to wszystko brzmiało tak pięknie, że jedną z moich małych misji jest uwzględnianie elementów pedagogiki Montessori w postępowaniu logopedycznym.
Chyba nie ma terapeuty, który by nie doceniał pomocy dodaktycznych, użytecznych przy terapii zróżnicowanych zaburzeń. Przygotowana przez mnie skrzyneczka sprawdziła się zarówno w terapii dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, jak i oligofazją czy afazją motoryczną. Mam nadzieję, że i Wy znajdziecie coś użytecznego w opisanych propozycjach :)
Skarby podzielone na spodeczki, więc przygotowujemy roli i miarkę. Do przesypywania herbaty angażujemy oko i rękę, więc rozwijamy koordynację wzrokowo-ruchową.
Za moment będziemy do rolek z herbatą wrzucać kolejne drobnostki. Proponuję kilka sposobów usprawniania rączki:
Koncentracja uwagi, koordynacja wzrokowo-słuchowo-ruchowa, trening chwytu, utrwalanie nowopoznanych nazw - wszystko w prostym przekładaniu elementów.
Sprawdzone! Dzieciaki świetnie z tym materiałem pracują. Niedowrażliwe - dostają bodźce, nadwrażliwe - delikatnie się "przełamują" do stymulantów dotykowych, doświadczają też wrażeń węchowych, wydłużają zakres koncentracji uwagi na zadaniu i rozwijają zasób leksykalny, chętniej tworzą coraz dłuższe wypowiedzi słowne.
Wrótce chciałabym poświęcić post symbolom w edukacji językowej Montessori!
Póki co - dla chętnych - 18 przykazań M.M. :)
Komentarze
Prześlij komentarz