TERAPIA RĘKI
Oceniwszy problem, terapeuta ręki powinien przystąpić do
określenia przyczyny obserwowanych trudności, z uwzględnieniem czynników
środowiskowych oraz osobowych. Wykwalifikowany terapeuta zaznaczy w diagnozie obecność lub jej brak odruchu chwytnego ręki. Jest to niezwykle ważne, gdyż determinuje, czy większy nacisk będzie kładziony w ćwiczeniach na usprawnianie mięśni zginaczy czy prostowników.
Następnie wyznaczane są długoterminowe i krótkoterminowe
cele, z wyznaczeniem planowanych działań, ich powtarzalności. Pełną sprawność
manualną osiąga się w pracy funkcjonalnej, przy użyciu przedmiotów dnia
codziennego.
Brak pełnej funkcji manipulacyjnej ręki u dzieci może się
objawiać poprzez:
· nieprawidłową pozycję ciała podczas pisania, rysowania, nieprawidłowy chwyt pisarski, trudności z przerysowywaniem, silny docisk narzędzia pisarskiego, lekki docisk i delikatne, niepewne linie, wychodzenie poza linie, zaburzenia kierunkowości pisania znaków (od prawej do lewej, od dołu do
góry), specyficzne rysunki postaci człowieka (z oddzielonymi kończynami, do góry
nogami).
Najczęstszymi
przyczynami dysfunkcji ręki są:
- zaburzony rozwój odruchowy, tzn. przetrwałe
odruchy: chwytny dłoni, Moro, ATOS, STOS, TOB (zachęcam do zapoznania się
z osobnym artykułem dot. odruchów przetrwałych: )
- podwyższone napięcie mięśniowe,
- obniżone napięcie mięśniowe,
- zaburzenia czucia powierzchniowego,
- zaburzenia czucia głębokiego,
- uszkodzenia nerwów obwodowych,
- zaburzenia widzenia.
Zależnie od
obserwowanych trudności, działania w ramach terapii ręki obejmują m.in.:
- aktywizowanie obręczy barkowej i kończyny górnej,
- wspieranie rozwoju funkcjonalności kończyny
górnej (umiejętności praktycznych: chwytania drobnych przedmiotów i manipulowania nimi, przewlekania sznurka przez dziurki, rzucania
do celu, odkręcania słoików, butelek, zapinania guzików, wiązania
sznurowadeł)
- kształtowanie prawidłowego chwytu pisarskiego
- rozwój grafomotoryki (sprawności ręki w zakresie
pisania, rysowania)
- kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
CIEKAWOSTKI
Dziecko jest w stanie celowo posługiwać się nożyczkami
już w wieku 2 lat. Pamiętać jednak należy, że jest to umiejętność trudna i
dzieci mogą potrzebować wsparcia w nauce posługiwania się nimi.
W wieku trzech lat nie tylko osiągana jest umiejętność
rysowania kółek, linii, krzyżyka, ale również temperowania kredek.
Do 6. roku życia dziecko powinno osiągnąć pełną
sprawność ręki.
Materiał opracowany na podstawie publikacji dr Emilii
Mikołajewskiej: „Terapia ręki”, wydanej
przez SOYER Centrum Szkoleniowe.
Oceniwszy problem, terapeuta ręki powinien przystąpić do określenia przyczyny obserwowanych trudności, z uwzględnieniem czynników środowiskowych oraz osobowych. Wykwalifikowany terapeuta zaznaczy w diagnozie obecność lub jej brak odruchu chwytnego ręki. Jest to niezwykle ważne, gdyż determinuje, czy większy nacisk będzie kładziony w ćwiczeniach na usprawnianie mięśni zginaczy czy prostowników.
CIEKAWOSTKI
Dziecko jest w stanie celowo posługiwać się nożyczkami
już w wieku 2 lat. Pamiętać jednak należy, że jest to umiejętność trudna i
dzieci mogą potrzebować wsparcia w nauce posługiwania się nimi.
W wieku trzech lat nie tylko osiągana jest umiejętność
rysowania kółek, linii, krzyżyka, ale również temperowania kredek.
Do 6. roku życia dziecko powinno osiągnąć pełną
sprawność ręki.
Materiał opracowany na podstawie publikacji dr Emilii
Mikołajewskiej: „Terapia ręki”, wydanej
przez SOYER Centrum Szkoleniowe.
Komentarze
Prześlij komentarz